
105

БАЛКАНСКЕ СИНТЕЗЕ

удК 316.77::32.029.51:654.19(497)
Зоран Јевтовић1

универзитет у Нишу – Филозофски факултет
департман за комуникологију и новинарство

БИТКА ЗА МЕДИЈСКИ УТИЦАЈ У 
КОМУНИКАЦИОНОМ ПРОСТОРУ БАЛКАНА2

Резиме: Комуникациони простори балканских држава све више 
пулсирају у ритму динамичних политичких преображаја, идео-
лошких ломова, eколошких акцидената, националних сећања и 
идентитета, религијских разлика и економских криза, при чему 
медијске сензације, спекулације, спиновања и слике избијају у 
први план. у раду се указује на наглу заинтересованост глобал-
них медијских џинова (америчког Си-Ен-Ен, руског раша Тудеј и 
катарског Ал-Џазира) за активном улогом у наведеним процеси-
ма, али и на профитну неодрживост овако великих инвестиција. 
Креирање стварности, појмова и значења у модерном поретку 
постаје битан сегмент меке моћи којом се у ширем окружењу 
одвијају невидљиви конфликти као потенцијална поља даљих 
неразумевања и деоба. Свест маса постаје ушће симболичких 
токова, при чему глобални медији под плаштом отвореног тр-
жишта дезинтегришу публику према пројектованим обрасцима 
и моделима понашања. Ако још има оних који мисле да велике 
светске Тв-мреже на Балкану функционишу ради информиса-
ности овдашњих становника, онда они не препознају скривени 
дискурс пропаганде глобалних сила. проблем није у њиховим 
хегемонистичким намерама да медијским деловањем креирају 
политичку и религијску моћ, већ у чињеници да балканске земље 
још увек немају заједнички поглед или медиј којим би артику-
лисале и заштитиле сопствене интересе. Аутор проблематизује 
важност заснивања и комуникационог сажимања балканских 
народа и култура, јер сегментирани и уско профилисани правци 
деловања глобалних медија само доприносе даљем ширењу ин-
формационог јаза, уочавајући како се далеко иза хоризонта спре-
мају нове олује и непогоде. 

Кључне речи: Балкан, глобални медији, стварност, утицај, јавно 
мњење, конструкција значења, конфликти

Са процесима глобализације, модернизације, урбанизације и ди-
гитализације драматично расте и број криза, конфликата и ванредних 
ситуација, при чему управљање информацијама и њихово усмера-
вање ка јавности постаје важније од саме стварности. Крим, украји-
на, Авганистан, Сирија, бројне „наранџасте“, „плишане“, „кишобран“ 

1 zoran.jevtovic@filfak.ni.ac.rs
2 рад је настао у оквиру пројекта број 179008 који реализују универзитет у Београду, 
Факултет политичких наука и универзитет у Нишу, Филозофски факултет, а финан-
сира Министарство просвете, науке и технолошког развоја републике Србије.



106

ЧАСоПИС ЗА дрУшТвЕНА ПИТАњА, КУЛТУрУ И рЕГИоНАЛНИ рАЗвоЈ

и сличне револуције, „арапска пролећа“ и политички немири, теро-
ристичке акције и коруптивне афере, повишене расне и религијске 
тензије, нуклеарни акциденти, суше и поплаве, уз већ перманентну 
економску кризу и штрајкове само су део свакодневних потреса који 
мењају геополитичку архитектуру и угрожавају планетарну стабил-
ност. пре скоро два века шкотски економиста и филозоф Адам Смит 
(Adam Smith) написао је како на економском тржишту људи опре-
дељени приватним интересима вођени невидљивом руком служе и јав-
ном интересу, иако им то није била намера.3 у модерном друштву та 
рука делује у супротном смеру, гледајући како да јавни интерес грађа-
на потчини или прилагоди интересима глобалних хегемона и корпо-
рација, при чему је неопходно невидљиво и поступно комуникационо 
утицање. Највеће промене одвијају се у сфери идеолошке свести и 
моделирања политичког дискурса где повећањем канала емитовања 
разних информација настаје необјављена битка за утицајем на јав-
но мњење. отуда медијацентризам временом постаје продужетак 
политичког и економског деловања у којем се суштина симболичког 
моделовања јавности испољава у убрзаном оснивању и наметању ко-
муникационих центара који нудећи конвертиране идеолошке погледе, 
вредности и обрасце заправо преобликују свест. Теоретичари конста-
тују како „специфичан начин емитовања специфичних (динамичних) 
слика, који у појединим моментима и у времену и у простору постаје 
доминантан, води ка квалитативној промени како емитованих слика, 
тако и смисла које те слике рађају“ (Чернов, 2007: 82). другим речи-
ма, информациони империјализам добија примарну улогу у преобли-
ковању геополитике, јер наметањем симболичких значења и појмова 
управља погледима и оријентацијом маса.

Нагло интересовање светских моћних компанија за маленом 
публиком Балкана (пре свих, регионалне телевизије Н1, партнера 
америчког Си-Ен-Ена,4 отварања сајта и радио-станице руске државне 
међународне агенције русија данас5 и арапске телевизије Ал-Џазире,6 

3 основна Смитова идеја, која га је учинила славним, јесте да рад појединца у ра-
ционалном сопственом интересу у слободној економији води повећању благостања 
свих. Та идеја представља темељ тржишне привреде, односно показује како наизглед 
хаотичан тржишни систем поседује унутрашњу логику и покорава се регулацији тзв. 
невидљиве руке тржишта!
4 Телевизија Н1 (N1) правно је партнер са америчким Си-Ен-Еном (CNN), и налази 
се у власништву „Junajted grupe“, која је истовремено и власник кабловског опера-
тера СББ (SBB). већински удео у власништву има Фонд „Kolberg Kravиs Roberts“ 
(KKR), који је међу три највеће америчке инвестиционе компаније. На челу фонда на-
лази се дејвид петреус (Davиd Petreys), некадашњи командант међународних снага у 
Авганистану и доскорашњи шеф америчке CIA!
5 руска Тв мрежа ,,раша тудеј“, има годишњи буџет од преко триста милиона до-
лара, а главна уредница Маргарита Симоњан не крије да је овај медиј ,,најефикасније 
оружје русије у борби за утицај на мишљење светске јавности“ (,,путиново оружје 
у медијском рату“, Политика, стр. 2, 18. 8. 2013)!
6 у муслиманском свету карактеристична је телевизија Ал-Џазира (ар. Ал-Газират 
– ,,острво“). Иако је приликом оснивања (1. новембра 1996) као циљну групу имала 
само становнике Катара, за једну деценију станица се трансформисала у глобални 
медиј којег гледа 150 милиона Арапа у 22 државе, око два милиона кабловских влас-



107

БАЛКАНСКЕ СИНТЕЗЕ

уз већ традиционално присуство радио-програма Слободне Европе, 
дојче велеа и Гласа Америке7), дају повод за размишљање о разлозима 
њиховог активизма на овим просторима, тим пре што је и лаику јасно 
да о високом профиту којим се руководи светска медијска индустрија 
овде не може бити ни говора!8 Бројчано повећање медијских слика на 
небу балканских држава није само квантитативни помак у избору ка-
нала или доказ о увећању медијских слобода, већ и вешто камуфлиран 
концепт дистрибуирања спинованих наратива који циљају да постану 
доминантни у етаблирању одређене друштвене свести и социјализа-
ције личности. Ако знамо да се према програмским оријентацијама 
једна од њих обраћа превасходно муслиманском аудиторијуму, друга 
православном, а трећа мондијалистичком (неолибералном), могућа 
хипотеза је да конфликтна парадигма на овим просторима још није 
коначно обликована, односно да се Балкан као културно-историјски 
простор ирационалних погледа, анимозитета, непријатељстава и не-
толеранције и даље пројектује као поље сукобљавања. Могуће је и 
да нове технологије и садржаји доприносе трансформацији старог 
модела конфронтираних националних медија, нудећи прагматично и 
мирно решење за дисонантно наслеђе у складу са демократизованим 
јавним политикама и европским хоризонтом. Тако се балкански ме-
дијски пејзаж налази на раскршћу традиционалности и модернизма, 
регионализације и глобализације, пропаганде и васпитања. при томе, 
индикативно је да на Балкану и поред неколико неуспелих покушаја и 
даље не постоји заједнички комуникациони канал или медијски про-
грамски концепт који би развијао идеје сарадње, интеграције, толе-
ранције и мира међу народима и културама које овде живе.

Слике о нама тако све више стварају други, са понекад уграђе-
ним пежоративним и атавистичким значењима, чиме се укупном 
географско-демографском окружењу даје аура мрачног, конзервати-
вног, варварског и деструктивног. Медијски институционализоване 
представе тада постају интерпретатори реалних догађаја, појава и 
процеса. С обзиром да Балкан чине државе различите економске и 
политичке моћи, културних и религијских идентитета, традиције и 
модерности, тешко је говорити о озбиљнијим интеграцијама ако се 
оне не реализују и у комуникацијској сфери. „при томе треба има-
ти у виду да је развитак медијакултуре историјски условљен процес, 
закономеран с тачке гледишта еволуције цивилизације“ (Кирилова, 

ника у Северној Америци, четири милиона Европљана, а посредством интернета још 
око 18 милиона корисника.
7 радио мреже Voice of America, Free Europe и Radio Lиberty у целости су у рукама 
САд, а отворено их контролише и финансира CIA. о слободи тржишта и демократ-
ских стандарда говори и податак да грађани Немачке не могу да слушају програме 
,,дојче велеа“, иако се емитују на 40 светских језика, баш као што је у САд забрањен 
пријем ,,Гласа Америке“!
8 На пример, српско тржиште реклама у протекле три године вредело је годишње око 
170 милиона евра и као такво, недовољно је да обезбеди опстанак домаћих медија, 
оцена је из истраживања Центра за међународну помоћ медијима, објављеном фебру-
ара 2014. Стање није ништа боље ни код суседа: у Бугарској је буџет за оглашавање у 
медијима око 250 милиона евра годишње, а у Албанији скоро десет пута мањи!



108

ЧАСоПИС ЗА дрУшТвЕНА ПИТАњА, КУЛТУрУ И рЕГИоНАЛНИ рАЗвоЈ

2005: 31). пракса показује да су се медији од средства информисања 
и обавештавања временом трансформисали у оруђе пропаганде и ма-
нипулисања. реч је замењена сликом, дубина – површином, адвертај-
зинг је отворио врата неограниченом маркетиншком утицању, док је 
корпоративни капитал промовисао коришћење научног менаџмента 
са циљем сталног увећања тржишта. вести су почеле да се деле на 
корисне (макар и неистините) и некорисне (и ако су тачне), линија 
између истине и лажи као да бледи, док је на пиједестал уздигнут 
спин – „као најсофистициранији метод који подразумева прикривену 
деконструкцију садржаја, хируршке интервенције на његовом новом 
лепљењу, а затим успешну контролу токова тако скројених информа-
ција“ (рељић, 2013: 344). државе у транзицији неспремно су дочека-
ле промену друштвене перцепције, не схватајући да медији фокусом 
тема и углова извештавања измештају традиционалне тачке ослонца 
друштва. Семиолошка свест данас господари заједницом, сазнајни 
елементи се обликују према медијским наративима отупљујући кри-
тички нерв, док јефтина забава и шунд уништавају квалитет. отуда и 
не чуди закључак са недавно одржане конференције „улога медија у 
нормализацији односа на Западном Балкану“,9 по којем су учестали 
сензационалистички садржаји, непрофесионални приступ, изостанак 
суочавања са улогом медија у ратној пропаганди, уз кризу јавних сер-
виса, репродукцију стереотипа и економско сиромаштво најуочљи-
вије карактеристике овдашњих мејнстрим медија. 

у тренуцима када су Европа и Балкан можда најближи једно 
другом, потреба свеобухватне визије о заједничким интересима и са-
радњи избија у први план, али се свест о променама код учесника 
у процесима споро мења. деценијама грађен пропагандни бољшеви-
чки апарат и даље би да чува уске капије балканских авлија, не раз-
умевајући да је нови технолошки поредак укинуо старе географске 
концепте. уместо поробљавања народа и земаља важније је медијско 
освајање свести, симболичко инсталирање сопствених погледа, ста-
вова и вредносних образаца. Физички простор губи важност из епохе 
хладног рата, али зато комуникациони простор добија на значају, јер 
се само њиме посредује друштвени смисао. опште добро све чешће 
мењају специјални интереси10, о којима се у јавности мало говори, али 
иза којих стоје стратегије елита да коришћењем меке моћи реструк-

9 На скупу је постављено питање да ли су медији средства масовног комуницирања 
или експоненти одређених центара моћи, и оцењено да то питање постаје глобални 
медијски проблем. организатор скупа је био Филозофски факултет у Новом Саду, у 
сарадњи са Центром за истраживање религије, политике и друштва из Новог Сада, и 
помоћ европске мреже Традуки.
10 Амерички нобеловац Милтон Фридман (Mиlton Frиedman) о њима каже следеће: 
„општи интерес је разуђен међу милионима и милионима људи, док је специјални 
интерес концентрисан. Када реформатори прогурају неку политику у закон, они по-
том иду на њихов следећи крсташки поход, не остављајући иза себе никога да за-
штити друштвени интерес. Међутим, они остављају иза себе новац и политичку моћ. 
Специјални интереси који могу имати корист од тог новца и од те власти брзи су у 
њиховом искориштавању на рачун већине нас осталих. више на адреси: LиbertyPen 
YouTube kanal.



109

БАЛКАНСКЕ СИНТЕЗЕ

туирају светски поредак.11 отуда се мапе државних граница широм 
глобуса свакодневно мењају, социјални и географски простор перифе-
ризује, држава слаби остајући без виталних функција и суверенитета, 
док расту агресивни милитаризам и битка за медијским наметањем 
културних, религијских и идеолошких идентитета.

АМЕРИЧКО „ПОКРИВАЊЕ“ БАЛКАНА

Још од деведесетих година прошлог века велики светски медији 
су показали жељу да се озбиљније баве проблемом Балкана, посебно 
тадашњих југословенских народа. Светски сервис Би-Би-Си је имао 
битну улогу у формирању, организовању и повезивању опозиционих 
медија у Србији, уз вести које су често биле једини канал критике 
Милошевићевог режима. Сличан утицај је до данас задржала Слобод-
на Европа, само је борбу против диктатуре заменила промоција аме-
ричке спољне политике на Балкану. Са петооктобарским променама 
и демократизацијом укупног простора у источној Европи, односно 
на „евроазијском Балкану“, како га је својевремено називао Збигњев 
Бжежински, дошло је до прекомпоновања агенде дневног реда. ос-
тала су потенцијална жаришта мањег интензитета на Косову и Ме-
тохији, делимично у Македонији, Босни и Херцеговини, али се сма-
тра да овде више нема „великих вести“ које би светским кућама дале 
глобалну гледаност. Економска криза праћена драстичним смањењем 
буџета оставила је крупне последице: Французи су укинули радио 
Франс инфо (RFI), који је био вероватно најквалитетнији програм на 
српском језику, а потом је нестао и Би-Би-Си (BBC) на српском, сим-
бол грађанског отпора комунизму. данас у радијском етру имамо само 
немачки сервис дW (Deutsche Welle) и Слободну Европу, потврду да 
су Немачка и Америка и даље проактивне медијске силе. 

паралелно са временом о којем говоримо, глобални медији до-
живљавају експанзију на глобалном тржишту, што коинцидира са 
периодом слабљења позиција државе која је пристала на уклањање 
бројних институционалних и законских препрека. Анка Михајлов 
прокоповић сматра да је њиховом ширењу, поред тежње да оства-
рују добит свуда где је то могуће, „допринео и процес дерегулације 
медија (смањење државног уплива и регулативе у медијској сфери), 
те преовладавања комерцијалних интереса који постају доминант-
ни у медијској индустрији“ (2009: 115). прва асоцијација на помен 
глобалних медија је амерички Си-Ен-Ен (The Cable News Network), 
који је са емитовањем почео још 1. јуна 1980. године, да би за непу-
ну деценију прерастао у мрежу са скоро 40 бироа (10 домаћих и 29 
интернационалних), више од 900 придружених локалних и неколико 
регионалних станица, као и неколико станица на другим језицима. 
Си-Ен-Ен је временом постао део мултинационалне корпорације AOL 

11 Мека моћ представља пропагандну вештину придобијања масовног аудиторијума 
посредством медијских симбола, слика и појмова и искључује било какву употребу 
силе.



110

ЧАСоПИС ЗА дрУшТвЕНА ПИТАњА, КУЛТУрУ И рЕГИоНАЛНИ рАЗвоЈ

Time Warner, која је међу највећим медијским корпорацијама у свету. 
Настала је спајањем медијских фирми: Time Warner преузео је 1995. 
године Turner Broadcasting, у чијем је саставу био и Си-Ен-Ен, а 2001. 
спојио се са AOL-om („America On Line“), првим провајдером интер-
нет услуга на планети. овај медијски џин упошљава око 80.000 људи, 
од чега је више од три хиљаде у Си-Ен-Ену. 

Имиџ глобалног гласила створен је током рата у Заливу 1991. 
године, када је захваљујући директном преносу обезбеђена вишеми-
лионска публика, али и слава неустрашиве телевизије „која је увек на 
лицу места“. Након студентских демонстрација на Тјенанмену 1989. 
године и значајне улоге у извештавању, новинари ове куће постали 
су амблеми политички важних догађаја, дајући им идеолошки печат 
начином информисања, избора слика и прећуткивања одређених по-
датака. ова телевизија је при томе непосредно утицала на ток догађаја 
који су имали три димензије: националну, међународну дипломатску 
и поље међународних јавних расправа о могућем решењу кризе. Си-
Ен-Ен је први увео „breaking news“ (ударне вести на глобалном пла-
ну) и извештавање током трајања догађаја, промовишући мишљење 
да „вести нису оно што се десило, већ оно што се дешава“ („real-time 
news“). Тако је ова кућа послала прве слике о бомбардовању Београ-
да, рушењу светског трговинског центра у њујорку, њене камере су 
преносиле рат у Ираку и Авганистану, присуствовале готово свим 
важнијим дешавањима у свету, али је кредибилитет временом почео 
да бледи, у складу са идеолошким сврставањем у бранитеље америчке 
спољне политике.

осим двадесетчетворочасовног редовног информативног про-
грама, који је по мишљењу критичара пристран, Си-Ен-Ен повремено 
има проблеме са „техничким грешкама“. Међу најпознатијим у раз-
добљу које су довеле до међународних осуда су оне из доба рата у 
Јужној осетији када је Си-Ен-Ен приказао слике града Цхинвали којег 
је уништила грузијска војска подржавана од САд док се читао текст о 
нападима руске војске, чиме се креирао утисак да га је она уништила. 
памти се и „грешка“ у преводу говора иранског председника који је 
2006. године изјавио: „Иран има право на нуклеарну енергију, а ци-
вилизиране нације немају потребе за нуклеарним оружјем“, док је то 
амерички медиј превео: „Кориштење нуклеарног оружја спада у иран-
ска права“. На простору бивше Југославије једна од таквих „греша-
ка“ везана је уз репортажу о демонстрацијама српских националиста 
поводом хапшења хашког оптуженика радована Караџића, илустро-
вана снимцима далеко спектакуларнијих и насилнијих демонстра-
ција мађарске деснице у Будимпешти. учење о овој телевизији као 
симболу афективног, ангажованог извештавања већ је постало опште 
место на светским катедрама за журналистику. паковање најкомпли-
кованијих глобалних догађања у поједностављену црно-белу матрицу 
у којој се добри момци боре против лоших у теорији је названо „ефек-
том Си-Ен-Ена“! Грешке о којима говоримо, уз идеолошку острашће-
ност, довеле су до губитка кредибилитета, док је присутан пад гледа-
ности од чак 50 одсто у односу на прошлу годину. Тактички покушаји 



111

БАЛКАНСКЕ СИНТЕЗЕ

да се ангажовањем нових лица (на пример, пирс Морган је заменио 
Ларија Кинга) врате гледаоци није успео, тако да конкуренција Фокс 
њуз и Ем-Ес-Ен-Би-Си (Fox News и MSNBC) има далеко боље резул-
тате, мада и они имају пад гледаности од 10 до 20 одсто. Медијски 
стручњаци тврде да је Си-Ен-Ен старомодан, да је концепција иста већ 
годинама и да се све врти око ванредних вести, што значи да када оне 
изостану рејтинг драматично пада. 

Сједињене државе су увек, за разлику од конкурентских сила, 
вешто користиле тзв. меку моћ, која је услед постепеног економског 
и безбедносног јачања других глобалних играча оно што Америци 
и даље обезбеђује натпропорционални утицај. Иако на попришти-
ма бројних сукобљавања има наговештаја слабљења америчке хеге-
моније, челични стисак над Балканом и даље је подједнако снажан. 
Колико је овај простор стратешки битан показује и отварања регио-
налне телевизије, канала Н1, који је америчкој јавности представљен 
као први регионални информативни канал на подручју бивше Југо-
славије. Чињеница да је стратешки партнер компанија Си-Ен-Ен и да 
ће се емитовати одабрани програми из америчке мреже, као и да ће 
глобална медијска кућа обезбедити, консултације, обуку и оперативну 
подршку кроз све видове производње вести указује на озбиљност чи-
тавог пројекта. програм ће се равноправно реализовати из три цен-
тра: Београда, Загреба и Сарајева, на језицима народа који ту живе. 
предвиђено тржиште чиниће око 15 милиона људи, али с обзиром на 
низак стандард грађана, као и високу задуженост привреде, тешко је 
говорити о задовољавајућем финансијском аспекту као мотиву отва-
рања. Након уговора са бугарском медијском кућом Njuz 7, ово је дру-
ги од већих партнерских програма Си-Ен-Ена у источној Европи. За-
нимљиво је да важну улогу у читавом пројекту има један политичар: 
некадашњи амерички амбасадор у Србији Камерон Мантер (Cameron 
Munter), главни и одговорни консултант компаније Јунајтед Груп, али 
и на високој позицији саветника у СББ-Телемакс Србија.12 Биографије 
водећих личности ангажованих од стране западних партнера показују 
да долазак Си-Ен-Ена може да значи озбиљну намеру корпоративне 
Америке да у наредном периоду интензивира примену „меке“ силе 
која ће у важним политичким догађајима који вероватно следе имати 
задатак да спинује, прелама и обликује мњење у корист америчких 
корпоративних интереса. Као некада, Балкан се својим геостратеш-
ким положајем, по ко зна који пут, намеће као зона опасно укрштених 
интереса Истока и Запада.

АЛ-ЏАЗИРА ЕФЕКАТ НА БАЛКАНУ

Културни и религијски контакти данас су постали готово немо-
гући без глобалних медија који су високим финансијским улагањима, 
12 Главни финансијер је Јунајтед група, која је најјача пеј Тв платформа, а која око 
себе окупља Ес-бе-бе Телемакс из Србије, као и Телемах из БиХ и Словеније, Тотал 
Тв и још око 15 мањих фирми у већинском власништву инвестиционог фонда „Мид 
Европа партнерс“ и Европске банке за обнову и развој (ЕБрд).



112

ЧАСоПИС ЗА дрУшТвЕНА ПИТАњА, КУЛТУрУ И рЕГИоНАЛНИ рАЗвоЈ

квалитетном технолошком продукцијом и сјајним креативним тимо-
вима за кратко време премрежили планету. Колико је за стварање ко-
лективне свести важно имати сопствени медиј, показује пример арап-
ских држава и култура, које су разлоге свог слабљења виделе управо 
у дефициту друштвеног капитала, пре свега у пољу културе, религије 
и радне етике. 

у већини арапских држава електронски медији су се развијали 
под будним оком државе, која је доследно поштујући традицију и Ку-
ран, постајала све удаљенија од остатка света. Бројним начинима (од 
уређивачке политике до техничке подршке)13 штитила се исламска 
култура и религија. Можда би таква оријентација могла да опстане 
да сателитско комуницирање није променило глобалну географију, 
осуђујући све државе затворене у просторе националних резервата 
на тиху изолацију и нестајање. Арапски свет је брзо потражио од-
говор формирајући сопствену организацију (АрАБСАТ), очекујући 
да новим информационо-комуникационим системом парира запа-
ду. Комерцијализацијом сателита почетком осамдесетих покушан је 
продор популарних дневних новина: Аш-шарк, Ал-Авсат и Ал-Хајат 
(Schleifer, 1998: 11) са намером промоције арапских погледа на свет, 
али су жељени ефекти изостали. Мислило се да ће државне телевизије 
изласком на сателит повећати комуникациони утицај, али у борби са 
Си-Ен-Еном, видљивим преко совјетског сателита није било никак-
вих шанси. Технолошка револуција могла се пратити кроз отварање 
већег броја електронских медија, али већина се програмски окрета-
ла спорту и забави, препуштајући поље политичко-културолошког 
утицаја другима. прилику је уочио и британски Би-Би-Си, схватајући 
да интегрисањем са неком арапском кућом може учврстити своје већ 
традиционално добре позиције. Тако је 1994. основана Би-Би-Си Ара-
бик Телевизија, финансијски богато подржана од саудијских елита, са 
прецизно дефинисаном поделом: британска медијска компанија била 
је задужена за обуку и менаџмент, а саудијска краљевска породица за 
финансије! велика ишчекивања оснивача су се распршила као мехур 
од сапунице. Новинарски тим састављен од пробраних професиона-
лаца са запада, али и уз већине арапских држава тешко се одвикавао 
од рада без државне контроле, док је гледаност и даље била слаба. 
Слика западних медија све више је доминирала у арапским домовима, 
промовишући хедонизам и потрошачку културу (Јевтовић, 2009: 68). 
Муслимани су све мање добијали прилику да јавним иступима изнесу 
своје ставове, уочавајући да чак и међу својом сабраћом губе утицај. 

револуционаран комуникациони одговор уследио је са осни-
вањем телевизије Ал-Џазира,14 која је одмереном стратегијом и тар-

13 да би спречила пропагандни утицај страних култура, Саудијска Арабија је шезде-
сетих година прошлог века кодирајући Тв-сигнале користила мало коришћени фран-
цуски СЕКАМ систем. Као последицу добила је повећану продају мултисистемских 
пријемника и још већу гледаност неарапских програма!
14 Катарски принц Хамад бин Халифа Ал-Тана (Hamad bиn Khalиfa Al Thanи) је 
новооснованој станици даровао 140 милиона долара, уз богате субвенције које су се 
наставиле до данас (El-Nawawy и Iskander, 2003: 33).



113

БАЛКАНСКЕ СИНТЕЗЕ

гетираним форматизовањем постала арапски Си-Ен-Ен. Највећа и 
најконтроверзнија информативна телевизијска кућа на Блиском ис-
току, која 24 сата дневно емитује вести из целог света, посебно са 
жаришта сукоба (како пише у заглављу интернет странице ове Тв-
мреже), данас је синоним информисања муслимана широм планете. 
Крах Би-Би-Си Арабик Телевизије означио је блистави почетак ове 
електронске тврђаве, јер је преузимањем више од 250 обучених нови-
нара, уредника, камермана, монтажера и осталог особља, Ал-Џазира 
без великих улагања добила одличну професионалну базу (Maalouf, 
2008: 6). Иако је приликом оснивања (1. новембра 1996) као циљну 
групу имала становнике Катара и мото ми имамо обе стране, за не-
пуне две деценије ова станица се муњевитом брзином из локалног 
трансформисала у глобални медиј којег гледа 150 милиона Арапа у 22 
државе, око два милиона кабловских власника у Северној Америци, 
четири милиона Европљана, а посредством интернета још око 18 ми-
лиона корисника дневно. одговарајући захтевима разноврсне публике 
и великом броју конкурената Ал-Џазира је оснивала и посебне канале: 
Al Jazeera Sports, Al Jazeera Children, Al Jazeera International, Al Jazeera 
Documentary, Al Jazeera English и сл. 

поређења са Би-Би-Сијем годе муслиманском уху, али су дале-
ко од реалности. док се енглески јавни сервис финансира од пореза 
свих грађана по јасно утврђеним правилима, катарска станица фи-
нансије добија директно од емира и његове богате породице. Снежа-
на Бајчета добро уочава и да „систем не омогућава критику власти“ 
чиме се руши мит о објективности, али и рађа сумња да је Ал-Џазира 
гласноговорник катарске државе и њене политике (2012: 34). Слич-
но мисли и Фенди у својој књизи ,,(Не)цивилни рат речима: медији 
и политика у арапском свијету“, објашњавајући како Ал-Џазира из-
вештава по принципу „anywhere but here“, истражујући проблеме у 
земљама широм света, али заобилазећи исте у Катару (Fandy, 2007: 9). 
да би се познавала геополитичка парадигма арапског размишљања, 
важно је разумевање концепта сквотинга (Wada’ al Yad), према коме 
„простором који си успио да заузмеш можеш и да владаш“. То важи 
за све нивое и сфере живота и представља неку врсту „приватизације 
државног власништва“, укључујући и медије (Fandy, 2007: 16). дру-
гим речима, простор који покривају арапски медији легитиман је за 
остваривање свих политичких, финансијских, идеолошких, културо-
лошких и религијских циљева, тако да се распростирање медијских 
слика у пракси поистовећује са тихим освајањем територија. Ако се 
из културних образаца муслиманског становништва на Балкану по-
тискују мултикултурни елементи, а форсирају арапски обрасци, јасно 
је да ће у перспективи доћи до корените промене свести!

Ал-Џазира Балкан је део међународне Тв-мреже, која је са ра-
дом на овим просторима почела 11. новембра 2011. године. у по-
четку се кренуло са шест сати самосталног садржаја на бошњачком, 
хрватском и српском језику, док се остатак програма преузимао од 
енглеског огранка Ал-Џазире. Станица је смештена у Сарајеву, док 
су регионални центри отворени у Загребу, Београду и Скопљу. уз то, 



114

ЧАСоПИС ЗА дрУшТвЕНА ПИТАњА, КУЛТУрУ И рЕГИоНАЛНИ рАЗвоЈ

широка мрежа дописника из подгорице, приштине, Мостара и Бања 
Луке, али и вашингтона, Лондона, Брисела, Берлина, Беча, Москве, 
Истанбула, Јерусалима, пекинга и још преко 70 центара које матична 
телевизија има широм света, омогућиле су овом медију да постане 
један од важнијих извора информисања на балканским просторима. 
Краљевска породица је у покретање Ал-Џазире Балкан, јединог ре-
гионалног њуз-канала, у почетној фази уложила 15 милиона евра, са 
идејом да „допринесе помирењу међу народима региона“. у свакој 
наредној години инвестирана је слична сума (за четири године око 60 
милиона евра), што показује решеност оснивача да се угнезди на овим 
просторима, при чему се размишља и о покретању сличног радио-
програма током 2015. године.

већ сада можемо закључити да је по професионалности, начи-
ну извештавања и концепцији програма Ал-Џазира Балкан верна ре-
плика америчког Си-Ен-Ена из златних дана. око две стотине стално 
запослених ради у технолошки најмодернијим условима, са планом 
да се количина информација даље увећава (трајање вести од 12 до 
24 сата), посебно обрађивањем тема политичког карактера специфич-
ним за одређену територију. документарни програми су најквали-
тетнији део продукције, са израженим осећајем социјалне одговор-
ности. Нарочито је занимљив приступ друштвеним проблемима који 
одликује благи притисак, уместо конфликта; при чему се избегава 
сукоб са локалним властима. принцип Ал-Џазире је упорно укази-
вање на проблем, пре него директно опонирање надлежнима. Новац 
не представља проблем, јер Арапи на ово улагање не гледају из капи-
талистичке перспективе, већ кроз распростирање утицаја, репутације 
и побољшања бренда. Тако комуникационом галаксијом шире значај 
свог присуства, чиме се оснажују тврдње комуниколога да: „Медији 
више нису само медији. они данас имају много већу базу него раније 
и, као резултат, јединствен утицај на међународну политику. Медији 
могу служити као оружје у конфликтима, инструменти за склапање 
мира, могу учинити традиционалне границе ирелевантним и уједини-
ти људе цијелог свијета. овај феномен – Ал-Џазира ефекат – преоб-
ликује свијет” (Seib, 2008: xii).

РУСКИ МЕДИЈСКИ КИШОБРАН

плурализација медијско-пропагандне реалности на небу Балка-
на постала је видљивија тек након отварања руског медијског серви-
са Спутњик, када је димитриј Кисељов (дми́трий Константи́нович 
Киселёв),15 један од најближих сарадника председника путина, отво-
рено изјавио како је њихов основни задатак промовисање руских по-
гледа. ,,Боримо се против агресивне (западне – прим. аут.) пропаганде 
која напаја свет. Циљ овог пројекта је да пружимо алтернативу интер-
претацијама светских догађаја“, поручио је високи медијски званич-

15 Кисељов је и директор новинске агенције ,,росија севодња“, коју не треба мешати 
са истоименом телевизијском мрежом.



115

БАЛКАНСКЕ СИНТЕЗЕ

ник, признајући да је лекцију научио извештавајући о Наранџастој 
револуцији у украјини, када је схватио да новинарство у савременом 
друштву производи доминантне слике и вредности. Случајно или не, 
али одабир држава и градова у којима су отворене испоставе сервиса 
одраз су и приоритета руске спољне политике: вашингтон, Лондон, 
њу делхи, Каиро, Монтевидео, пекинг, Берлин, рио де Жанерио, 
Истанбул, париз, Буенос Ајрес, Хелсинки, Минск, Кијев, Ташкент, 
Астана, Бишкек, Сухуми, Цинвал, Тбилиси, Јереван, Баку, Кишњев 
и Београд. обједињавање три информативна гиганта у државну ме-
дијску корпорацију русија севодња омогућено је спајањем телевизије 
раша тудеј, највеће руске информативне агенције рИА Новости и не-
када кључног ослонца бољшевичке пропаганде, радио-станице Глас 
русије. пројекат медијске глобализације заснивао се на креирању мо-
дерног и поузданог информационог комплекса који ће постати извор 
информација за широк аудиторијум, али неоптерећен старим догмама 
и сећањима на совјетску државу.

почетком децембра 2005. године из Москве је почело емитовање 
телевизијског програма русија данас (енгл. Russia Today, скр. RT; рус. 
россия сегодня), означавајући тренутак укидања медијског монопо-
ла запада у сфери меке моћи. Иницијатива је потекла од тадашњег 
министра информација Михајла Лесина (Михаил Юрьевич Лесин) и 
Алексеја Громова (Алексе́й Алексе́евич Гро́мов), портпарола руског 
председника. уз помоћ владе руске Федерације формирана је, најпре, 
Аутономна непрофитна организација „Тв Новости“ (Автономная не-
коммерческая организация „Тв Новости“), у чијем окриљу је стар-
товало емитовање новог глобалног телевизијског програма. Наиме, 
преко Федералне агенције за штампу и масовне комуникације ру-
сије (Федеральное агентство по печати и массовым коммуникациям 
россии), регулаторног тела подређеног Министарству комуникација 
(Министерство связи и массовых коммуникаций российской Феде-
рации), обезбеђен је почетни буџет од 30 милиона долара за покре-
тање целодневног програма, само на енглеском језику, и исто толика 
сума за емитовање у првој години. половина новца потиче из буџета, 
док су остатак обезбедиле комерцијалне банке и неколико великих 
руских компанија (Knobel, 2005). Запослено је око 300 новинара, а за 
главног и одговорног уредника постављена је Маргарита Симонијан 
(Маргари́та Симо́новна Симонья́н), у то доба, двадесетпетогодишња-
киња и сигурно најмлађа уредница једног глобалног телевизијског 
програма. „Не постоји објективност“, тврди она. „Само приближа-
вање истини са што је могуће више различитих активности“ (полити-
ка, 16. 11. 2014).

већ на истеку прве деценије можемо говорити о изузетној пози-
цији руског сервиса. поред програма на енглеском, покренути су и 
сервиси на арапском и шпанском језику: русија Ал-Јум (арапски: ру-
сија данас) 2007. године и рТ Актуелидад (шп. RT Actualidad: рТ при-
сутан), две године касније. отворен је посебан програм само за гледа-
оце у САд – рТ Америка 2010, као и рТ документарни, 2011. године, 
на енглеском и руском језику. Сваки нови програм одмах је праћен 



116

ЧАСоПИС ЗА дрУшТвЕНА ПИТАњА, КУЛТУрУ И рЕГИоНАЛНИ рАЗвоЈ

сопственим веб-сајтом, постајући истовремено доступан на рачунару 
или мобилном телефону, са растућом популарношћу на најкоришће-
нијем звучно-визуелном интернет-сервису „Јутјуб” (YouTube), на 
којем русија данас има посебан канал још од 2006. године (https://
www.youtube.com/user/RussiaToday). широм света у 29 мултиме-
дијалних центара запослено је око 2.500 људи, чиме је практично фор-
мирана глобална комуникациона мрежа, која користи све могућности 
телевизије, као најмоћнијег масовног медија, и све могућности њене 
конвергенције са новим медијем, глобалним системом компјутерских 
мрежа – интернетом. 16

произведени медијски садржаји посредују се терестријално 
у САд (4 канала) и великој Британији (1 канал), а широм света ко-
ришћењем 30 сателита, 500 кабловских и мноштва тзв. ај-пи-ти-ви 
(енгл. скр.од IPTV/Internet Protocol Тelevision: интернет-протокол те-
левизија) оператера широм света. Тако доспевају до 650 милиона гле-
далаца у више од сто земаља, а гледа их 28% претплатника на неком 
од кабловских дистрибуционих система (КдС) у свету, укључујући и 
гледаоце у 2,8 милиона хотелских соба које су прикључене на КдС 
(Милетић, 2014: 21). Годишњи буџет ове медијске мреже је до 2014. 
године повећан више од десет пута (процењује се на преко 400 мили-
она долара), по чему је међу највећим инвеститорима у свету медијс-
ке индустрије. Име телевизијског програма (2009) скраћено је у рТ, са 
јасном мотивацијом да се елиминишу предрасуде постојећих и потен-
цијалних гледалаца због чињенице да је реч о руској медијској мрежи. 

резултати техничко-технолошког, кадровског, продукционог и 
програмског развоја руске мреже зачудили су свет, посебно аналити-
чаре на западу, јер је мека сила за кратко време ударила у њен тр-
бух. На територији САд програм рТ Америка је 2010. године био на 
другом месту по гледаности страних телевизијских програма, одмах 
иза Би-Би-Си ворлд сервиса, а у великим градовима међу пет најгле-
данијих у целокупној телевизијској понуди (Haider, 2010). у великој 
Британији рТ је још 2012. године био на трећем месту са 2,5 мили-
она гледалаца – више су имали само Би-Би-Си и Скај њуз. (Laughlin, 
2013). Хамбуршки „шпигл“ (Der Spiegel), један од водећих политички 
магазина у свету, констатује да је „руски председник владимир путин 
створио анти-CNN за западне гледаоце“; да „у вашингтону 13 пута 
више људи гледа тај руски програм него немачки еквивалент дојче 
веле“; да „два милиона Британаца редовно гледа тај канал Кремља“; 
да је „његова интернет презентација успешнија од свих такмаца“ и да 
је „у јуну 2013. раша Тудеј достигла рекорд на YouTube поставши прва 
Тв-станица која је имала милијарду гледања својих видео-клипова“.

Анализирајући продукцијски аспект телевизијских програма 

16 Једна од последњих иновација је постављање банера рашапедија (енгл. Russиapedиa 
– http://russиapedиa.rt.com/), што је парафраза добро познате „википедије“. За разли-
ку од оригинала, у руској верзији није могуће допуњавати или мењати текстове, али 
зато она садржи мноштво информација о овој земљи, поређаних по енглеској абеце-
ди. образложење је дато на уводној веб-страници – разградња преовлађујућих сте-
реотипа о русији као „снегом покривеној земљи, домовини вотке, медведа и КГБ-а“!



117

БАЛКАНСКЕ СИНТЕЗЕ

рТ, лако уочавамо како се он не разликује од било које глобалне те-
левизије са запада ‒ почев од најавних шпица, преко начина реализа-
ције информативних емисија, интервјуа и ток-шоуа; до укључивања 
репортера „са лица места“, инсистирања на важности слике, изгледа 
и јавног наступа уредника, новинара и презентера. вођени тимовима 
професионалаца који прецизно усмеравају сваки сегмент програма, 
они практично стварају префињени одраз Си-Ен-Ена, али у руској 
верзији, при чему су разлике у приступу последице идеолошких су-
простављености. у прилог овој тези иде и чињеница о ангажовању 
угледних „телевизијских звезда“, као што је нпр. Лари Кинг (Larry 
King), вишедеценијски (1980‒2010) бренд америчког парњака, који 
у програму руске телевизије за гледаоце у САд има две емисије – 
„Лари Кинг сада“ (Larry King Now) и „политика са Ларијем Кингом“ 
(Politicking with Larry King). ширење руског погледа на свет праћено 
је пропагандном обојеношћу, а сви који јој се супроставе добијају от-
казе или сами напуштају програм!17

Ако мислите да русија има превише пара и да их улудо баца у 
медије, веома грешите. раша Тудеј није скупа имитација Си-Ен-Ена, 
већ моћна пропагандна машина која је укинула монопол америчке 
пропаганде увијене у целофан демократичности. Манир западног гле-
далишта да не преиспитује позадину и контекст вести, прихватајући 
форму поједностављеног и површног сликања стварности, појавом 
руске телевизије, али и арапске Ал-Џазире значајно је промењен. у 
јавност је усађена потреба да се види (и чује) „друга страна“, што се 
добро могло видети већ приликом извештавања о рату у Јужној осе-
тији и Абхазији (2008). док су западне телевизије вестима са терена и 
њиховим интерперетацијама стварале „институционалну представу“ 
о русији као агресору, руска телевизија је доказивала да је конфликт 
изазвала Грузија упадом војске на територију Јужне осетије. Међу-
тим, пропагандну победу однели су западни медији: Си-Ен-Ен је пред 
камере довео тадашњег председника Грузије Михаила Сакашвилија 
који је оптужио русију за агресију, док су у позадини емитовани сним-
ци разорених градова. Иако су руски медији тврдили како је реч о ма-
нипулацији, јер су приказане рушевине из Јужне осетије последица 
грузијског напада, истину нико није хтео да чује. од тог тренутка ру-
сија је променила медијску стратегију, чврсто решена да грешке више 
не понови. да је однос снага у медијском надметању промењен, виде-
ло се већ током извештавања из украјине (2014), када је у запаљеној 
згради дома синдиката у одеси у пожару изгорело више од 40 људи. 
док су западни медији углавном прећуткивали стравични злочин или 
минимизирали његов значај, рТ је овом догађају пружао потпуну ин-
формативну и интерпретативну пажњу, указујући да су злочин почи-
нили припадници украјинског националистичког „десног сектора“ и 
радикалне групе из Харкова и Кијева. Иако је Си-Ен-Ен чинио све 
како би догађај био релатизован пласирањем међу вести које нису 

17 На пример, две америчке новинарке телевизије раша тудеј (Лиз вол и Еби Мартин) 
дале су отказ јер нису биле сагласне с политиком Москве према украјини и начину на 
који та државна телевизија извештава о украјинској кризи!



118

ЧАСоПИС ЗА дрУшТвЕНА ПИТАњА, КУЛТУрУ И рЕГИоНАЛНИ рАЗвоЈ

ударне, запостављањем одговора на питање: ко је изазвао пожар и чи-
нећи све како би умањио број људских жртава, код публике на западу 
пробудио се црв сумње у слике сопствених медија, али што је у гло-
балној игри много важније – покренуо се механизам несигурности у 
америчку изузетност!

руси имају пословицу: „Боље касно, него никад“, објашња-
вајући њоме актуелно присуство на Балкану. уочавајући пропаганд-
но заостајање у трци са западним медијима, који су сваки пут кад се 
нешто деси муњевито сервирали своју верзију истине, решили су да 
ситуацију преокрену коришћењем техника и метода највећих конку-
рената. За почетак је одабран локални радио који ће се бавити локал-
ним питањима и проблемима и који ће се трудити да актуалне теме и 
проблеме осветли са разних страна. при томе, његова глобалност је 
апсолутна с обзиром на то да су све станице међусобно повезане, тако 
да сваку од њих функционално покрива и 28 других дописништава. 
руски портал и радио-станице на овим просторима постају део алат-
ки меке моћи, што несумњиво показује заинтересованост државе за 
већим присуством и ангажовањем на Балкану.18 Није тешко запазити 
да је Београд једини град у региону у којем Спутњик отвара редакцију, 
што се уклапа у школу мишљења да је Србија важна за руске интересе 
на Балкану. За почетак биће ангажовано тридесетак људи, али је пла-
нирано даље повећање запослених јер се у дугорочној перспективи 
очекује и отварање телевизијског дописништва. руски пропагандни 
стратези настоје створити пукотине у светском јавном мнењу, па ни-
шанећи глобално циљају регионално, играјући на карту времена и об-
рађивања једног по једног питања. у том светлу активнија медијска 
улога на Балкану део је много ширег процеса који трага за гласови-
ма подршке у глобалном политичком одлучивању. Никита Бондарјев, 
виши научни сарадник руског института за стратешка истраживања 
(рИСИ) из Москве,19 отварајући званично представништво ове орга-
низације у Београду крајем октобра 2013. признао је стратешку за-
интересованост русије за ангажованијом улогом на Балкану, по којој 
улагање капитала и профит нису једини циљеви, јер је много важније 
остваривање политичког утицаја. поред медија, мета је и невладин 
сектор, у којем тек треба очекивати промене!

Запад је прозрео нову игру са Истока, чинећи све да је обесмисли 
и негира као вредност. у готово свакој „објективној критици“ руског 
медијског кишобрана полази се од стереотипа да је то само модерни-
зована варијанта грубе пропаганде из совјетске епохе, чиме се пажња 
скреће на манипулативност садржаја или да је реч о персоникикацији 

18 позиције русије ближе појашњавају и портали: Srbin.info, Fond strateške kulture, 
Glas Rusиje, Ruska reč, SrbiNaOkup, FejsbukReporter, Srpska.ru, Vostok, Pravoslavnaja 
porodica, Pravda или Zavetnici.rs!
19 руска верзија америчке Карнеги, или рАНд корпорације, основана 2009, као део 
администрације председника руске Федерације. Циљеви и смисао Института је у при-
преми и изради аналитичке продукције, која затим иде администрацији председника, 
али и у друге институције, попут Министарства иностраних послова, руске агенције 
за међународну сарадњу „россотрудничество”, или у државне корпорације као што је 
„Гаспром”. Институт је укључен у процесе јавне дипломатије и научне активности.



119

БАЛКАНСКЕ СИНТЕЗЕ

руских тенкова и ракета. даље се критичка анализа персонализује и 
повезује са руским председником путином, па се на питање – „шта је 
русија данас? “ ‒ нуди крајње поједностављен одговор ‒ то је „пропа-
гандни излаз Кремља који има кризу идентитета“ (Ioffe, 2010).

  
ЗАКЉУЧАК

у добу пропаганде россия Сегодня, Ал-Џазира, Н1, као и нове 
глобалне медијске куће које ће се тек појавити, постају природна поја-
ва, само што то велики играчи на светској сцени тешко прихватају, 
јер тиме признају губљење сопственог монопола. управљати неким 
друштвом значи господарити комуникационим токовима, конфлик-
тним ситуацијама и кризама; једном речју, одлучивати о јавним на-
чинима представљања. Тако долазимо до комуникационог парадокса: 
информациона индустрија информише, обавештава, забавља, али и 
креира софистициран тип друштвене контроле, са лукаво филтрира-
ним обрасцима идеолошке доминације. Ту је нова улога медија, те-
левизије и друштвених мрежа пре свих, јер тематизујући одређене 
проблеме и усмеравајући угао презентације битно утичу на степен 
друштвене пажње (agenda setting). Нестао је некадашњи монопол у 
једностраном тумачењу стварности, ослабљена је хијерархијска дист-
рибуција моћи од стране државе или апарата који су управљали у 
њено име. видокруг постаје све суженији, јер глобални медији чине 
све како би наметнули своје погледе и начине размишљања!

Какофонија медијских гласова на информационом простору 
Балкана доноси корист његовим становницима, али само под условом 
да разумеју моћ и облике комуникационе пропаганде. Ангажованост 
и проактивна улога највећих светских медијских компанија комер-
цијално није исплатива, па остаје да видимо који су стварни мотиви 
њиховог присуства: креирање мира и сарадње или можда, нових суко-
ба по верским или идеолошким шавовима? политичка балканизација 
могућа је и као резултат претходног медијског завођења, па ангажо-
ваност великих светских медијских компанија ваља посматрати опти-
ком интереса економије, идеологије или религије.

у ширењу медијакултуре кључну улогу имаће државна поли-
тичка вођства и консензус о потреби међусобног разумевања и толе-
ранције. у настојању да се успостави баланс између глобалних при-
тисака и националних медија на Балкану постојало је више инција-
тива за стварање заједничких информативних агенција и медијских 
програма, али су се оне тешко реализовале у пракси. „Једну од таквих 
2004. покренуо је Балкански информациони пул, чије је седиште било 
у Софији, у Бугарској. окупили су се представници већине државних 
агенција, разговарали о сарадњи, сложили се да је она неопходна, па 
су се онда разишли уз обећање да ће се даљи кораци институционали-
зовати. договор никада није реализован, а иницијатор његовог скла-
пања после тешке финансијске кризе престао је да постоји“ (Арацки, 
2006: 173-177). остављати јавни простор другима значи тешку нео-



120

ЧАСоПИС ЗА дрУшТвЕНА ПИТАњА, КУЛТУрУ И рЕГИоНАЛНИ рАЗвоЈ

презност са разноврсним последицама. „Муниција духа“ преко ноћи 
од суседа ствара убице, пријатеље претвара у злочинце, док читаве 
народе проглашава непријатељима. већа изложеност медијском садр-
жају значи и већу могућност пропагандног утицања! отуда битка 
за симболичким владањем прикрива софистицирану борбу за поли-
тичком контролом, која се води на свим нивоима: од локалних и реги-
оналних, до националних и глобалних.

пред медијима на Балкану је приоритетан задатак промене 
грађанске свести, креирања интересно преплетеног мултиетничког, 
мултикултурног и мултирелигијског амбијента у којем би читав ре-
гион коначно кренуо ка истинском помирењу и социјално одговорној 
демократији. Најважнији рат којег требамо добити водиће се у глава-
ма људи. Јавност која има претензију владања другима лако слободу 
претвара у ропство, љубав у мржњу, дијалог у монолог, демократију у 
тоталитаризам. Можда некоме таква Србија и Балкан одговарају, али 
стратези који креирају футуристичку визију европске државне зајед-
нице морали би да виде више од осталих. 

ЛИТЕРАТУРА

Aрацки, З. „Глобализация и ее влияние на балканские СМИ”. в Зборник 
тезисы докладов и выступлений всероссийского социологического 
конгресса „Глобализация и социальные изменения в современной 
россии“, том 11, ур. А. С. Татунц. Москва: Московский государственный 
университет им. М.в. Ломоносова, российская социологическая 
ассоциация, 2006.

Бајчета, С. “Ал-Џазира као актер у међународном комуницирању”. 
Communication Managment Quarterly 25 (2012).

El-Nawawy, M. i A. Iskander. Al-Jazeera. Boulder: Westview, 2003.
Ioffe, J. “What is Russia Todey?”. Columbia Journalism Review, 2010 (http://

www.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php?page=all; приступљено 
19. 11. 2014).

Јевтовић, З. “Култ Ал-Џазире у глобалном медијском сазвежђу”. у 
Филозофеме 10 (2009). 

Кириллова, Н. Медиакультура: от модерна к постмодерну. Москва: 
Акад. проект, 2005.

Knobel, B. Russian News, English Accent: New Kremlin Show Spins 
Russia, 2005 (http://www.cbsnews.com/news/russian-news-english-
accent-11-12-2005/; приступљено 23. 11. 2014).

Laughlin, A. RT Russian news channel goes HD on Sky, 2013 (http://www.
digitalspy.co.uk/media/news/a450812/rt-russian-news-channelgoes-hd-
on-sky.html#~oH9R70bjpFNPTQ; приступљено 24. 11. 2014).

Maalouf, A. The Influence of Al Jazeera in the Arab World and Response of 
Arab Government. US: ProQuest Information and Larning Company, 2008.

Милетић, М. „русија данас (рТ) – одговор глобалном медијском 



121

БАЛКАНСКЕ СИНТЕЗЕ

једноумљу“. Култура полиса 11, 25 (2014).
Михајлов прокоповић, А. „Globalni mediji: CNN i BBC World News“. 

Communication Managment Quarterly 10 (2009).
RT (http://rt.com/about-us; приступљено 25. 11. 2014).
Russiapedia (http://russiapedia.rt.com/; приступљено 17. 11. 2014).
Schleifer, S. A. Media Explosion in the Arab World: The Pan-Arab Satellite 

Broadcasters, Transnational Broadcasting Studies, 1998, posećeno 21. 
11. 2014 http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall98/Articles1/Pan-Arab-
bcasters/htlm).

Seib, P. The Al Jazeera Effect: How the New Global Media are Reshaping 
World Politics. Washington: Potomac Books, 2008.

Smit, A. Истраживање природе и узрока богатства народa. Београд: 
Култура, 1970.

Fandy, M. (Un)civil War of Words: Media and Politics in the Arab world. 
US: Greenwood, 2007. 

Haider, R. Media – Foreign News Channels Drawing U.S. Viewers, 2010 
(http://www.ipsnews.net/2010/01/media-foreign-news-channels-drawing-
usviewers/; приступљено 23. 11. 2014).

https://www.youtube.com/user/RussiaToday; приступљено 18. 11. 2014.
Чернов, А. Трагање за културним идентитом – фактор медија. Нови 

Сад: прометеј, 2007.
рељић, С. Криза медија и медији кризе. Београд: Јп Службени гласник, 

2013.
 
 
Zoran Jevtovic

BATTLE FOR THE MEDIA INFLUENCE IN THE COMMUNICATIVE 
SPACE OF THE BALKANS

Summary: The communicative regions of the states in the Balkans 
are continuously pulsing in the rhythm of political transformations, 
ideological breakings, ecological incidents, national memories and 
identities, religious differences and economic crisis; during this the 
media sensations, speculations, spinning and pictures come out as a 
close up. This paper points out to a sudden interest of global media 
magnates (american CNN, russian Russia Today and Qatar Al Ja-
zeera) in active participation in the mentioned processes, as well as 
toward the profitable unsustainability of such large investments, as 
well. The creation of reality, concepts and meanings in the modern 
system becomes an important segment of a tender power, by which 
invisible conflicts are governed in a wider enviroment as potential 
sources of further discord and segregation. Mass conscience becomes 
the confluence of symbolic flows, while global media under the veil 
of an open market continues desintegrating the audience, according 



122

ЧАСоПИС ЗА дрУшТвЕНА ПИТАњА, КУЛТУрУ И рЕГИоНАЛНИ рАЗвоЈ

to well-designed patterns and modes of behaviour. In case that there 
are still those who really believe that big TV networks in the Balkans 
are functioning in order to inform the inhabitants, then they are not 
capable of recognizing the hidden discourse of global powers’ propa-
ganda. The problem is not in their hegemonic intentions to use the 
media in order to create political and religious power, but in the fact 
that the Balkan’s countries do not have mutual attitudes or the media 
by which they could articulate and protect their interests. The author 
emphasizes the importance of communicative compaction of people 
and cultures in the Balkans, since the direction of global media in-
fluence which is narrowly oriented and cut into segments only con-
tributes to further expansion of informative gap, while further away 
behind the horizont, new storms and tempests are approaching. 

Key words: Balkans, global media, reality, influence, public oppin-
ion, construction of meaning, conflicts.


