
ЗНАЊЕ И КОРИСТ

356

Vuk Vučetić
Univerzitet u Istočnom Sarajevu
Filozofski fakultet, Pale

POLITIČKI KLIJENTELIZAM I MEDIJI 
U BOSNI I HERCEGOVINI

Sažetak: Odnos države i medija u zemljama bivše Jugoslavije se izmijenio prelaskom 
iz jednopartijskog u demokratski, višepartijski sistem. Procesi deregulacije i privati-
zacije učinili su da se na medijskom nebu BiH pojavi veliki broj privatnih i komer-
cijalnih medija, dok se moć državne kontrole medija smanjila. Međutim, pojavom 
većeg broja medija nije došlo do željenog pluralizma i medijskih sloboda. Na scenu 
je stupio jedan novi, sofisticiraniji, način kontrole rada medija koji se ogleda u poli-
tičkom klijentelizmu, „kupovini tišine“, i autocenzuri. Pod političkim klijentelizmom 
u medijima podrazumijevamo onu vrstu odnosa u kojoj politički akteri dominantno 
utiču na uređivačku politiku medija. U ovom slučaju državni uticaj zamijenjen je 
uticajem koji na rad medija imaju političke partije i politički lideri. U radu ćemo po-
kušati istražiti da li je politički klijentelizam zastupljen na medijskoj sceni BiH i koliki 
je njegov uticaj na novinarstvo u BiH.

Ključne riječi: BiH, mediji, politički klijentelizam, autocenzura, kupovina tišine 

1. Uvod

Prelazak iz jednopartijskog u višepartijski sistem u zemljama bivše Jugosla-
vije doveo je do smanjivanja moći državne kontrole medija i protoka informacija. 
Novi načini kontrole ili preciznije uticaja na uređivačku politiku pojedinih medija 
mogu se prepoznati kroz više povezanih fenomena: autocenzura, „kupovina ti-
šine“ ili „kupovina novinara“. Sve pobrojane fenomene možemo obuhvatiti poj-
mom politički klijentelizam koji podrazumijeva društveni oblik organizovanosti 
u kojem pristup ekonomskoj i političkoj moći imaju „patroni“, te ga obezbijeđuju 
svojim politički podobnim klijentima, a zauzvrat dobijaju njihovu podršku. Dru-
gim riječima, „raspodjela pristupa društvenim resursima vrši se prema kriterijumi-
ma političke pripadnosti, a ne prema univerzalnim kriterijumima i jednakosti u 
društvu“ (Halin i Papatanasopulus prema Petković, 2008: 6). Dakle, klijentelizam 
je oblik društvene organizovanosti koji različito tretira pojedince, a prednost u 
ostvarivanju pristupa ekonomskoj i političkoj moći obezbijeđen je samo onima 
koji su politički podobni. Klijentelističke odnose  možemo propoznati i u medij-
skoj sferi. Uzimajući u obzir prethodnu definiciju politički klijentelizam u medijima 
se ogleda kroz uticaj koji političke partije ili politički lideri (patroni) imaju na rad 
tj. uređivačku politiku medija (klijenata). U odnosu patron–klijent javlja se svoje-

UDK 316.774:32(497.6)



ИЗАЗОВИ НОВИНАРСТВАУ ПОСТМОДЕРНОМ ДРУШТВУ

357

vrsna simbioza. Naime, političari, političke partije i drugi politički subjekti svojom 
materijalnom podrškom obezbijeđuju egzistenciju medijima, dok sa druge strane 
pomenute elite imaju željenu (pozitivnu) medijsku promociju, koja im obezbi-
jeđuje pozitivan image kod birača/klijenata. Iz ove simbioze kao jedini gubitnik 
izlazi novinarska profesija. Cilj rada je da pokušamo pokazati da je politički kli-
jentelizam zastupljen u medijskoj sferi Bosne i Hercegovine, kao i da takav način 
društvenog organizovanja najviše šteti kvalitetnom, objektivnom, društveno od-
govornom novinarstvu. S tim u vezi potrebno je najprije obratiti pažnju na uslove 
i razloge zbog kojih se klijentelizam pojavio u odnosu politika–mediji u BiH. 

2. Uzroci nastanka političkog klijentelizma

Prema analizi Halina i Papatanasopulusa (Hallin & Papathanassopoulos) 
osnovne karakteristike političkog klijentelizma u medijskoj sferi su:

1. Odsutnost tradicije nezavisnog novinarstva
2. Postojanje zagovaračkog (advocacy) ili navijačkog novinarstva
3. Politička instrumentalizacija privatnih medija 
4. Politizacija javnih RTV servisa (Hallin i Papathanassopoulos, 2004: 3).

Analizom odnosa medija i politike u BiH pokušaćemo da prepoznamo po-
stojanje nekih od navedenih karakteristika, kako bismo mogli potvrditi postojanje 
političkog klijentelizma u medijskoj sferi u BiH. Medijsko tržište prema istraživanju 
stanja medijskih sloboda u BiH „Izvještaj u sjeni“ iz 2012. godine je fragmentisano 
i prezasićeno. „Na manje od četiri miliona stanovnika u BiH izlazi devet dnevnih 
novina, 4 news magazina, djeluje šest novinskih agencija, te isto toliko profesi-
onalnih udruženja novinara. Kada su u pitanju elektronski mediji, uz javni servis 
koji se sastoji od šest emitera (Federalne televizije i odgovarajućeg radija, TV Re-
publike Srpske i Radija RS, te krovnog emitera BHTV1 i BH radija 1). Pored toga u 
BiH 46 televizija ima dozvolu za emitovanje uz 152 radio stanica“ (Izvještaj u sjeni 
za BiH, 2012: 5).

2.1.  Nepostojanje tradicije nezavisnog novinarstva – kontrola 
zamjenjena uticajem

Mediji su za vrijeme vladavine Josipa Broza Tita u Socijalističkoj Federativnoj 
Republici Jugoslaviji (SFRJ) obavljali funkciju produžene ruke vlasti, i služili su u 
propagandne svrhe, u cilju očuvanja režima. Cenzura je bila veoma izražena, a 
neke od osnovnih medijskih sloboda (pravo na slobodu govora i mišljenja) bile 
su u većoj mjeri redukovane. Privatnih medija nije bilo, dok je postojanje jednog 
državnog medija obezbijedilo političkim elitama nesmetanu kontrolu protoka in-
formacija. Raspadom SFRJ u BiH (ali i u ostalim novoformiranim državama) nije 
došlo do željene pluralizacije medija. Naime, državni uticaj zamijenjen je uticajem 
koji na uređivačku politiku medija imaju političari i „novopečeni“ biznismeni i pri-
vatni vlasnici medija. Državna televizija dobila je status javnog emitera, a deregu-



ЗНАЊЕ И КОРИСТ

358

lacijom medijskog tržišta omogućeno je osnivanje privatnih RTV stanica i ostalih 
printanih glasila (dnevni listovi, nedjeljnici, magazini i sl.), čiji se jedini cilj ogleda 
u ostvarivanju što većeg profita koji za sobom povlači komercijalizaciju medijskih 
sadržaja. Komercijalizacija medijskog sadržaja za posljedicu ima pad standarda 
profesionalnog izvještavanja, ali i sve veću pojavu tzv. „žutila“ u svakodnevnoj no-
vinarskoj praksi. Naime, programskim šemama komercijalnih, ali i javnih televizija 
dominiraju zabavni i komercijalni sadržaji (filmovi, serije, sport, muzika) koji de-
politizuju javnost i čine je apatičnom. Osim toga, postoje i problemi velikog broja 
mladih i neiskusnih kadrova koji rade u medijima u BiH. Medijske kuće nastoje 
ostvariti što veći profit što za posljedicu ima zapošljavanje jeftine (besplatne) rad-
ne snage, čiji se rad zasniva na volonterskim principima, a kako bi ostali na svojim 
radnim mjestima, principe novinarske etike zamjenjuju podaničkim, nekritičkim, 
klijentelističkim principima. „Loše obrazovano medijsko osoblje proizvodi ’low ta-
ste content’ i lako pada pod uticaj elita“ (Turčilo, 2011: 63). 

Može se zaključiti da se u BiH novinarstvo razvijalo pod uticajem politike 
i političkih elita te da je stalno prisustvo političkih i ekonomskih uticaja na ure-
đivačke politike medija onemogućilo razvijanje ideje da javnost putem medija 
kontroliše vlast. Prije se može reći da vlast putem medija kontroliše javnost i kre-
ira (odgovarajuće) javno mnjenje. U prvom slučaju socijalistički režim sa izrazitim 
stepenom cenzure i kontrole protoka informacija nije omogućavao medijske slo-
bode, a samim tim i razvoj društveno odgovornog novinarstva. Sa druge strane 
novi, demokratski sistem je doveo do toga da državna kontrola biva zamijenjena 
uticajem političkih partija i biznismena. „Ako je kontrola nemoguća zbog razvi-
jene demokracije i javnosti onda vlast želi utjecaj na medije“ (Malović, 2007: 48). 

Sa demokratskim sistemom došlo je do pojave velikog broja privatnih (ko-
mercijalnih) medija. Egzistencija privatnih medija je u rukama njihovih oglašivača, 
a ta činjenica često dovodi do izostavljanja bitnih i društveno odgovornih tema sa 
dnevnog reda. Posljedica toga je slab razvoj kritičke oštrice u novinarskoj praksi 
koja je, čini se, danas dostigla vrhunac svoje „otupljenosti“. Ovakav način funkci-
onisanja medija, doveo je do pojave autocenzure koja se odnosi na to da je sam 
autor/novinar u isto vrijeme i cenzor. Poznavajući već unaprijed šta sistem smatra 
za nepoželjno autor svjesno izostavlja one dijelove teksta ili čitav tekst koji su/je 
neodgovarajući te na taj način izbjegava mogućnost dolaska u sukob sa onima 
koji upravljaju sistemom (što često znači i gubitak posla). Osnovni motiv za nasta-
nak autocenzure je strah od sankcije (u najgorem slučaju gubitak posla). Primjeri 
sudbina neposlušnih novinara koji su istraživali i pisali o temama koje su „zabra-
njene“ često su razlozi nastanka i održavanja visokog stepena autocenzure.1 Ova-
kav oblik cenzure je najpoželjniji u svakom sistemu iz prostog razloga jer se u 
tom slučaju vlast ne može smatrati direktno odgovornom. Čak se u tom slučaju 
može govoriti i o „nepostojanju“ cenzure jer svi tekstovi (koji već ranije prođu filter 

1 Novinar podgoričke televizije Montena Marko Novaković dobio je otkaz u toj medijskoj kući, 
zbog kolumni u listu Vijesti, u kojima je kritikovao crnogorsku vlast.   http://www.blic.rs/Vesti/
Politika/318746/Novinar-dobio-otkaz-zbog-kritike-vlasti-u-Vijestima 



ИЗАЗОВИ НОВИНАРСТВАУ ПОСТМОДЕРНОМ ДРУШТВУ

359

autocenzure) budu objavljeni. Prema tome, da se zaključiti da nezavisno novinar-
stvo u BiH ne postoji, te da se prije može reći da ova profesija robuje političkim i 
ekonomskim interesima svojih vlasnika, dok se novinari u strahu od gubitka posla 
povinuju nepisanim pravilima autocenzure. 

2.2.  Zagovaračko ili navijačko novinarstvo – jednostrano 
i neprofesionalno

Kao posljedica nepostojanja nezavisnog novinarstva javlja se jedan drugi 
oblik novinarstva koji je poznat kao „zagovaračko“ (advocacy) ili navijačko novi-
narstvo. Najprostije rečeno, zagovaračko novinarstvo je onaj oblik novinarstva u 
kojem se informacije i sadržaji tendenciozno plasiraju, izostavljaju se činjenice, a 
ističu se samo pozitivni aspekti priče jedne strane dok se neistomišljenici nega-
tivno promovišu. Zagovaračko novinarstvo od novinara stvara komentatora a ne 
izvještača dok medijskim sadržajima dominiraju views (pogledi ili komentari) a ne 
news (vijesti). S tim u vezi Lojd navodi kako je „nit između komentara i činjenice 
sada nestala“ (Lojd, 2008: 19). Komentarima se  prema mišljenju Lejle Turčilo pu-
blici sugeriše način na koji će percipirati određena dešavanja i stvaraju okviri za 
razumijevanje političke svakodnevice. „Upravo se na ovaj način limitiraju granice 
dosezljivosti spoznaje globalne javnosti, jer je ona limitirana na ono što joj neko 
govori, a manje ima priliku pratiti ono što se uistinu događa“ (Turčilo, 2011: 49). 

Postojanje zagovaračkog novinarstva u BiH vidimo kroz postojanje tzv. „po-
litičkih paralelizama“. Oni označavaju situaciju gdje nije jasno definisana razlika 
između političkog aktivizma i novinarstva.2 „Politički paralelizam se stoga mani-
festuje kroz medijske sadržaje, političku profiliranost zaposlenika u medijima i 
medijskog auditorija, te kroz organizacijsku povezanost medija i političkih grupa“ 

(Mancini i Halin, prema Petković, 2008: 10). Javna je tajna da su pojedini novinari iz 
BiH u isto vrijeme i članovi ili simpatizeri političkih partija, dok sa druge strane i po-
litičari imaju „svog“ omiljenog novinara koji im obezbijeđuje dugoročnu pozitivnu 
promociju. Sa druge strane novinar i medij za koji on radi zahvaljujući takvom od-
nosu imaju gotovo uvijek ekskluzivne informacije. Upravo iz ovakvog direktnog 
odnosa političara i novinara, prema mišljenju Ljubomira Zubera, PR stručnjaci u RS 
još uvijek predstavljaju samo „tehnička lica“ (Zuber, 2012: 215). Ipak, fenomen za-
govaračkog novinarstva najprisutnije je u dnevnoj novini Dnevni avaz iz Sarajeva. 
Naime, urednička politika ovog medija se mijenja u zavisnosti od prilika na politič-
koj sceni BiH, tačnije od odnosa vlasnika ovog medija Fahrudina Radončića prema 
svojim političkim prijateljima i neprijateljima. Primjer koji na slikovit način svjedo-
či o ovome je odnos Avaza prema lideru Socijaldemokratske partije BiH (SDP BiH) 
Zlatku Lagumdžiji, koji je od ličnosti godine u izboru Avaza (2000. godine) došao 
do statusa „izdajnika“, „lopova“, „kriminalca“ i sl. Analizirajući knjigu Asima Kambe-
ra Država neboder, Vildana Selimbegović primjećuje da je „Avaz Lagumdžiju ravno 
1.600 puta nazvao kriminalcem, mafijašom ga je nazvao više od pet stotina puta, 

2 Novinar BN televizije Nebojša Vukanović kao nezavisni kandidat se kandidovao za načelnika 
opštine Trebinje na lokalnim izborima u BiH 2012. godine. 



ЗНАЊЕ И КОРИСТ

360

a rugali su mu se na vrlo degutantan način više od 300 puta“ (Selimbegović, 2012: 
3). Međutim, najaktuelnija dešavanja na političkoj sceni u BiH dovela su do toga 
da tekstovi o Lagumdžiji imaju dosta blaži ton. Naime, Lagumdžija je nakon suko-
ba sa liderom Stranke demokratske akcije (SDA) Sulejmanom Tihićem, formirao 
novu parlamentarnu većinu zajedno sa liderom Saveza za bolju budućnost BiH 
(SBB) i vlasnikom Avaza Fahrudinom Radončićem, koji je opet na prijedlog Zlatka 
Lagumdžije izabran za novog državnog ministra bezbjednosti. Pristrasan odnos 
prema Radončiću i njegovoj partiji Avaz je pokazao za vrijeme Opštih izbora u 
BiH 2010. godine. Istraživanje „Mediaplan instituta“ iz Sarajeva „Izbori 2010. u BiH: 
kako su mediji pratili izbornu kampanju“ je pokazalo da je od ukupno 250 teksto-
va u 57 odsto slučajeva Avaz imao pozitivan odnos prema SBB-u, dok je 68 odsto 
tekstova o Radončiću bilo sa pozitivnom uklonom. Sa druge strane Avaz je u 79 
odsto tekstova imao negativan uklon prema SDA i Stranci za BiH (84 odsto).3 Ovo 
je jasno imajući u vidu da su glavni Radončićevi konkurenti za osvajanje mjesta 
bošnjačkog člana predsjedništva BiH bili Bakir Izetbegović (SDA) i Haris Silajdžić 
(SBiH). Dakle, možemo zaključiti da se urednička politika Dnevnog avaza ogleda 
u zagovaračkom, jednostranom i navijačkom pristupu u izvještavanju o vlasniku 
Avaza i lideru SBB-a Fahrudinu Radončiću. Zastupljenost zagovaračkog novinar-
stva kao jednog od elemenata političkog klijentelizma direktno se tiče političke 
instrumentalizacije privatnih medija. 

2.3. Političke instrumentalizacije privatnih medija u BiH

Često se zna desiti da vlasnici pojedinih privatnih medija ulaze u politiku i 
osnivaju političke partije kako bi zaštitili svoje interese i moć koju su stekli zahva-
ljujući medijima.  Jedan od svjetskih primjera političke instrumentalizacije privat-
nih medija se vidi u praksi bivšeg italijanskog premijera i lidera političke partije 
„Naprijed Italija“ (Forza Italia) Silvija Berluskonija (Silvio Berlusconi). Naime, nje-
govim dolaskom na mjesto premijera Italije4 počela je „berluskonizacija medija“ 
koja predstavlja vid istovremene kontrole privatnih i javnih medijskih kuća. „Ni u 
jednoj državi Evrope, one demokratske i ujedinjene u EU, ne postoji ovolika kon-
centracija kontrole nad medijima u rukama jednog čoveka koji je vlasnik dnevnih 
novina, privatnog dela RTV sistema, i preko političke funkcije premijera, namesnik 
dela RTV sistema u javnoj svojini“ (Radojković, 2004: 1). 

U BiH neke od elemenata „berluskonizacije medija“ možemo prepoznati u 
slučaju Fahrudina Radončića. Naime, Radončić je kao vlasnik najtiražnijih dnevnih 
novina u BiH (Dnevni avaz), kao i još nekih medija (magazin Azra i televizija „Alfa“) 
uspio steći veliko bogatstvo i društvenu moć. Međutim, kako bi nastavio graditi 
svoju „imperiju“ i zaštitio svoje interese, 2010. godine je osnovao političku partiju 
– Savez za bolju budućnost BiH (SBB BiH). Političku uspijeh na opštim izborima 

3 Rezultati istraživanja „Media plan instituta“ iz Sarajeva dostupni na: http://www.mediaplan.ba/
docs/izbori2010ba.pdf 
4 Berluskoni je bio premijer Italije u tri navrata. Prvi put od 1994. do 1995. godine, drugi put od 2001. 
do 2006. godine, i treći put od 2008. do 2011. godine.



ИЗАЗОВИ НОВИНАРСТВАУ ПОСТМОДЕРНОМ ДРУШТВУ

361

u BiH 2010. godine obezbijedio mu je funkciju državnog ministra bezbjednosti. 
Dnevne novine mu služe kao poligon za obračunavanje sa svojim političkim i 
drugim protivnicima, pokušavajući izgraditi imidž poštenog i pravičnog borca za 
bolju budućnost BiH. Avaz je „za veoma kratko vrijeme postao najtiražniji printani 
medij, a recept za to je bio jednostavan – spoj senzacionalizma, nacionalizma i 
treš dizajn“ (Buljubašić, 2011: 268). Dnevni avaz je zahvaljujući svom senzaciona-
lističkom pristupu obezbijedio status najneprofesionalnije dnevne novine u BiH. 
Tome u prilog ide i podatak da je ova novina od 2008. do 2012. godine sakupila 
preko 90 žalbi i prigovora na svoj rad dok je Oslobođenje na drugom mjestu sa 
svega 37 žalbi. Kao što smo ranije istakli Avaz je najviše instrumentalizovan za 
vrijeme predizbornih kampanja u cilju borbe protiv Radončićevih neistomišlje-
nika. Međutim Avaz je korišten i dalje se koristi za previranja sa drugim velikim 
sarajevskim tajkunom, Mujom Selimovićem u čijem vlasništvu se nalazi dnevni list 
Oslobođenje, magazin BH Dani i sedmični tabloid SAN. Zbog ličnih nesuglasica na 
relaciji Radončić – Selimović, najviše trpi novinarska profesija. Sukobi koji se od-
vijaju „preko leđa“ novinara dovode do toga da u medijskom prostoru dominiraju 
tekstovi sa subjektivnim, nedovoljno argumentovanim stavovima kao i tekstovi sa 
neutemeljenim klasifikacijama kao što su: „mafijaška porodica“, „udbaši i plaćeni-
ci“, „kriminalci“ i sl. koji prema mišljenju Lejle Turčilo „onesposobljuju običnog gra-
đanina u procjeni utemeljenosti argumenata“ (Turčilo, 2011: 65), što za posljedicu 
ima slabo razvijenu političku javnost.  

Jedan vid „berluskonizacije medija“ možemo porepoznati i u Republici Srp-
skoj (RS). Naime vlasništvo nad štampanim medijima koncentrisano je u rukama 
Željka Kopanje, koji je vlasnik najtiražnijih novina u RS Glasa Srpske i Nezavisnih 
novina. Kopanja iako zvanično nije u politici, svoju moć obezbijeđuje medijskom 
podrškom vladajućem sistemu na čelu sa Savezom nezavisnih socijaldemokrata 
(SNSD) i njegovim liderom Miloradom Dodikom. 

Nezavisne novine osnovane su 1995. godine, a vlasnici su bili Željko Kopanja 
i preduzeće „Igokea“ (koje je tada bilo u vlasništvu današnjeg predsjednika RS Mi-
lorada Dodika). „Krajem jula 1997. godine ’Igokea’ istupa iz Nezavisnih novina, a Ko-
panja početkom aprila 1998. godine pripaja list novoosnovanoj firmi pod nazivom 
Novinsko-izdavačko grafičko preduzeće Dnevne nezavisne novine. Osnivači novog 
preduzeća bili su Kopanja i njegova supruga Nataša“.5 Klasična matrica klijentelistič-
kog odnosa koja se ogleda u  rečenici „Ja tebi medijsku podršku, ti meni veliki po-
sao“ se može direktno primijeniti na odnos između Nezavisnih novina (čitaj Željka 
Kopanje) i vladajućeg režima u RS (čitaj Milorada Dodika). Naime, Nezavisne su u iz-
bornoj 2010. godini dobile finansijsku pomoć od Vlade RS u iznosu od 150.000 KM, 
kako bi realizovali projekat distribucije ovih dnevnih novina u Srbiju. Iste godine na 
račun Nezavisnih novina leglo je dodatnih 95.000 KM za osnivanje svog dopisništva 
u Vašingtonu (Washington, SAD).6 Zauzvrat Nezavisne su tokom predizborne kam-

5 Tekst redakcije Centra za istraživačko novinarstvo iz Sarajeva „Vladini milioni za privatne medije u 
RS-u“ dostupan na: http://www.cin.ba/Stories/AdHoc/?cid=1048,2,1 
6 Rezultati istraživanja Centra za istraživačko novinarstvo BiH dostupni su na: http://www.cin.ba/



ЗНАЊЕ И КОРИСТ

362

panje te godine izvještavale izuzetno pozitivno o Dodiku i njegovoj partiji. „Nezavi-
sne novine djelovale su kao promotivno glasilo SNSD-a, iskazujući izrazitu naklonost 
posebno kandidatu za predsjednika Republike Srpske Miloradu Dodiku. Pozitivan 
uklon prema SNSD-u i Miloradu Dodiku očituje se kako kroz broj objavljenih člana-
ka o ovoj stranci i kandidatu – SNSD je spomenut u ukupno 56 članaka, a Milorad 
Dodik u njih 28“ (Udovičić et al., 2010: 60). O dobrim klijentelističkim odnosima svje-
doči i izjava Kopanje koju je dao u intervjuu Centru za istraživačko novinarstvo BiH: 
„Svi će vam reći da nema govora o tome, ali vjerovatno da postoji, neću reći moralna 
obaveza, ali neki osjećaj da je vlast pomogla kompaniju u dramatično vrijeme“.7

Sa druge strane Glas Srpske, najstarija dnevna novina sa prostora RS (izlazi 
već punih 66 godina), privatizovana je 2008. godine, a novi vlasnik je bio upravo 
Kopanja. Zanimljivo je da je na mjesto glavnog i odgovornog urednika Kopanja 
postavio Mirjanu Kusmuk, suprugu direktora RTRS-a Dragana Davidovića. Tako se 
zatvorio krug moćne medijske imperije Željka Kopanje. Na direktan način kontro-
liše šta će biti na dnevnom redu najtiražnijih novina u RS (Glasa i Nezavisnih) dok 
posredno preko svoje glavne urednice utiče i na uredničku politiku RTRS-a. Ko-
mentar Kusmukove koji je objavljen u Glasu tokom predizborne kampanje 2010. 
godine svjedoči o tome da je Glas otvoreno na strani SNSD-a kritikujući opozici-
onu Srpsku demokratsku stranku (SDS). „Ali baš zato mi drago što nas vaki zovu 
’režimskim’. Posebno kada nas tako zovu demokrate iz SDS-a, poznate po strik-
tnom poštivanju najviših demokratskih načela u posljednjih 20 godina. Bolje biti 
’režimski’, nego ’papački’…“ (Kusmuk, 2010: 12).8 

U odnosu medija i vlasti u RS ne smijemo zaboraviti činjenicu da je Vlada 
RS od 2009. godine, u cilju „prevazilaženja ekonomske krize“, medijima iz ovog 
entiteta donirala 14,5 miliona KM. Printanim medijima donirano je 3,9 miliona, a 
više od polovine ovog iznosa dobile su dvije novine u vlasništvu Kopanje. Neza-
visnim je dodijeljeno 1,2 milijuna KM, a Glasu 910.000 KM.9 Ovakav način finansij-
ske podrške medijima od strane političkih subjekata možemo svrstati u jednu od 
metoda uticaja koji političke partije i lideri imaju na uredničke politike pojedinih 
medija, a koja je poznata kao „kupovina tišine“. 

Medijska tišina se kupuje tako što politički subjekti „subvencionišu“ medije, 
a zauzvrat od medija traže da budu „tihi“ ili da pozitivno promovišu rad određene 
političke partije ili lidera. Obezbjeđujući materijalnu „pomoć“ medijskim kućama 
u RS (kako privatnim tako i javnim), politički vrh SNSD-a kontroliše njihov rad u 
smislu nekritičkog odnosa prema političkim potezima i „sumnjivim“ aktivnostima 
partije kao i privatnih preduzetnika koji su bliski ovoj političkoj opciji.

news/1/?cid=1105,2,1 
7 Intervju dostupan na: http://www.cin.ba/Stories/AdHoc/?cid=1048,2,1 
8 Komentar dostupan na: http://www.glassrpske.com/komentar/kolumne/Cuzularenje/lat/592.html 
9 Pored ove dvije dnevne novine na listi za pomoć Vlade RS prema rezultatima Centra za istraživačko 
novinarstvo BiH našli su se i dnevne novine Press,  Fokus, Reporter iz Banjaluke, Alternativna televizija 
iz Banjaluke, TV Bel iz Banjaluke kao i televizija OSM sa Pala. Rezultati istraživanja dostupni na: http://
www.cin.ba/news/1/?cid=1105,2,1 



ИЗАЗОВИ НОВИНАРСТВАУ ПОСТМОДЕРНОМ ДРУШТВУ

363

Istraživanja o medijskom izvještavanju tokom predizbornih kampanja uoči 
opštih izbora 2006. i 2010. godine u BiH, koja su realizovali Asocijacija Alumni 
Centra za interdisciplinarne postdiplomske studije (ACIPS)10 odnosno „Mediaplan 
institut“11 iz Sarajeva pokazala su da su nakon subvencija koje je Vlada RS dodjelji-
vala medijima prije početka predizbornih kampanja, mediji izvještavali pozitivno 
o vladajućoj partiji i njenom lideru dok su neki mediji kao što su Glas i Nezavisne 
čak vodili i negativnu kampanju protiv SNSD-ove opozicije kako na entitetskom 
tako i na državnom nivou. 

2.4. Politizacija javnog RTV sistema

Javni radiotelevizijski sistem BiH nastao je pod snažnim pritiskom međuna-
rodne zajednice. On ima specifičnu i kompleksnu strukturu koja slijedi teritorijalne i 
etničke podjele u BiH. Čine ga tri javna emitera: krovni servis (BHRT), te dva entitet-
ska – Radio televizija Federacije BiH i Radio-televizija Republike Srpske. Pored tri jav-
na emitera zakonski je obezbijeđeno (Zakon o javnom RTV sistemu BiH) postojanje 
i četvrtog subjekta – Korporacije javnih emitera, koji praktično ne funkcioniše. „Pro-
blem je u tome što je zakonski predviđeno da imovina koja je u vlasništvu emitera 
bude prenesena na Korporaciju javnog RTV sistema BiH, što bi dugoročno oslabilo 
entitetske emitere, posebno RTRS“  (Zuber, V., Zuber, LJ., 2012: 504). 

Veći akcenat na prepoznavanje politizacije javnih emitera u BiH stavićemo 
na RTRS i FTV, koje predstavljaju enitetske javne emitere i kao takvi više su podlož-
ni uticaju lokalnih političkih lidera. 

Politizacija RTRS nam može poslužiti kao primjer stanja medijskih sloboda i 
uticaja koju političke elite imaju na rad novinara u RS. Analizirajući odnos RTRS-
a prema opozicionim partijama za vrijeme predizborne kampanje uoči lokalnih 
izbora u BiH 2008. godine, Dragan Stanisavljević bilježi izjavu lidera opozicione 
partije Srpskih radikala Milenka Mihajlice: „Dok tokom dana RTRS obavještava jav-
nost šta je Milorad Dodik doručkovao, ručao i večerao, kako je spavao i sanjao, 
dok se u Dnevniku samo smjenjuju izjave Nebojše Radmanovića, Igora Radojičića, 
Nikole Špirića i Milorada Dodika, opoziciji je dato vrijeme iza ponoći da iskaže 
svoje stavove“ (Stanisavljević, 2010: 112). Ova izjava na pravi način oslikava od-
nos RTRS prema Dodiku i političkom vrhu SNSD-a. Naime, zahvaljujući subvenciji 
Vlade RS12 čini se da je RTRS postao privatni medij predsjednika Dodika i njegove 
partije. „Novinari rade onako kako to vlast očekuje, iako, formalno, nema pritisaka 
na medije. Ovi mediji, za vrijeme vladavine SDS, imali su profesionalniji i analitič-
kiji pristup događajima i pojavama, te su kritikovali vladajuće strukture i ’otkriva-

10 Istraživanje „Analiza predizbornih poruka vodećih političkih subjekata u BiH izbori 2006“ je dostupno 
na:http://www.acips.ba/bos/uploads/publikacije/Analiza_predizbornih_poruka_vodecih_politickih_
subjekata.pdf 
11 Istraživanje „Mediaplan instituta“ dostupno na: http://www.mediaplan.ba/docs/izbori2010ba.pdf 
12 RTRS je u okviru pomoći Vlade RS za prevazilaženje ekonomske krize u medijima, 2009. godine 
dobio prvo 600.000 KM, a nakon toga 2010. godine milion KM. (podaci Centra za istraživačko 
novinarstvo BiH: http://www.cin.ba/news/1/?cid=1105,2,1 )



ЗНАЊЕ И КОРИСТ

364

li’ društvene afere. Od dolaska SNSD-a na vlast, kritičkih oštrica uperenih prema 
vlasti nema, a profesionalnost i istraživački pristup gotovo su nestali sa medijske 
scene“ (Stanisavljević, 2010: 140). Pored toga „u toku kampanje za Opšte izbore 
2010. godine programom centralnih informativnih emisija ove televizije (Dnevnik 
2 u 19:30 h) dominirao je vidno pozitivan uklon prema vladajućoj političkoj par-
tiji Savezu nezavisnih socijaldemokrata (SNSD) i njenim članovima koji zauzimaju 
najviše državne i entitetske funkcije“ (Udovičić et al., 2010: 26). Dodik je takođe 
bio najzastupljenija politička ličnost sa 26 izvještaja od čega je polovina bila sa 
pozitivnim uklonom bez ijednog izvještaja sa negativnim uklonom. Na osnovu 
ovih rezultata sa pravom možemo tvrditi da postoji svojevrsna politizacija javnog 
emitera RTRS-a u cilju ostvarivanja političkih poena kao i što dužeg zadržavanja 
na vlasti trenutno vladajuće partije SNSD-a i njenog lidera Milorada Dodika. 

Sa druge strane, predsjednik Socijaldemokratske partije BiH (SDP BiH) Zlat-
ko Lagumdžija ne posjeduje svoj privatni medij, ali postoje indikacije da je imao 
uticaja na uredničku politiku Federalne televizije. Primjer koji to potvrđuje je vi-
deo snimak koji je osvanuo na internet servisu za razmjenu video sadržaja (You 
Tube) početkom marta 2012. godine, u kojem se vidi kako Lagumdžija „savjetuje“ 
novinara FTV-a na koji način da pripremi svoj prilog. Situacija na ovom mediju je 
dodatno zakomplikovana nakon što je 2010. godine otpuštena novinarka i ured-
nica informativnog programa Duška Jurišić koja se  okončanjem sudskog procesa 
vratila na mjesto urednice gdje je zamijenila Lagumdžijinog „pulena“ Bakira Had-
žiomerovića, nekadašnjeg urednika političkog magazina 60 minuta. Nakon što je 
odlučio da uđe u koaliciju sa liderom SBB-a Fahrudinom Radončićem, čini se da 
Lagumdžija više ne uživa poštovanje na FTV-u. Ovakav rasplet političkog klupka u 
FBiH najviše odgovara Stranci demokratske akcije (SDA), koja bi ponovo mogla da 
izbije u prvi plan, a u prilog joj idu i dobri rezultati na nedavnim lokalnim izborima 
u BiH (oktobar 2012. godine). U svakom slučaju može se zaključiti da se trenut-
na politička situacija u FBiH direktno reflektuje na rad ove medijske kuće, iz čega 
opet najdeblji kraj izvlači novinarska profesija i javnost.

3. Zaključak

Na osnovu analize odnosa  medija i politike (političkih subjekata i novinara), 
u BiH je značajno prisutan politički klijentelizam. Čini se da tranzicijski period iz 
socijalizma u demokratiju još uvijek nije konačno završen, te da se to reflektuje 
i na medije u BiH. Slaba ekonomska situacija primorava medije da krše principe 
društveno odgovornog, i objektivnog izvještavanja i postanu „megafoni“ politič-
kih partija i lidera, koji im zauzvrat obezbijeđuju opstanak na medijskom nebu. 
Zbog egzistencijalne zavisnosti od svojih finansijera, gube ulogu „psa čuvara“ i 
(po)ostaju samo posrednici (mediji) između politike i društva, često ili gotovo uvi-
jek bez kritičkog otklona. Nepostojanje tradicije nezavisnog novinarstva otežava 
primjenu etičkih principa i standarda koji važe u evropskoj i svjetskoj novinarskoj 



ИЗАЗОВИ НОВИНАРСТВАУ ПОСТМОДЕРНОМ ДРУШТВУ

365

praksi. „Na medijskoj sceni sve je prisutniji oblik nenasilnog pritiska na medije. On 
se ogleda u savjetodavnim, dobronamjernim sugestijama, molbama i preporuka-
ma pojedinih javnih ličnosti RS, koje indirektno sugerišu medijima o čemu treba 
izvještavati ili ne izvještavati, kakva poruka treba da bude“ (Zuber, V., Zuber, Lj., 
2012: 508). Međutim,  uslovi u kojima rade novinari u BiH su veoma loši. Male i 
neredovne plate, nedefinisan radni status, te ugovori o radu koji im ne garantuju 
sigurno radno mjesto samo su neki od razloga zašto nema prostora za neki veći 
napredak. Nedovoljno razvijena svijest političara i privatnih vlasnika medija o zna-
čaju i ulozi medija u društvu čini da se mediji koriste samo kao poligon za obračun 
sa političkim neistomišljenicima i ostvarivanje dodatnih političkih poena. Osim 
političkih pritisaka pred kojima je novinarstvo u BiH pokleklo, čini se da veći ne-
prijatelj tek dolazi na scenu. U novoj profitno orjentisanoj logici korporativnog 
kapitalizma koja je stigla sa raspadom SFRJ nema više puno prostora za kvalitetan 
dječiji, obrazovni, dokumentarni ili kulturni program. Oglašivači su preuzeli ulogu 
glavnog kontrolora „kvaliteta“ sadržaja, a to znači da zeleno svjetlo za emitova-
nje imaju komercijalni sadržaji koji donose profit i dodatno manipulišu javnost. 
Nizak profesionalni standard koji je prisutan u medijskoj sferi u BiH mogao bi biti 
izmijenjen nakon dolaska velikih medijskih kuća na medijsko tržište kao što su Al 
džazira (Al jazeera) ili Anadolija (Turska novinska agencija). U najavi je i dolazak 
kineske novinske agencije Sinhua (Xinhua).13 Prisustvo ovih medijskih korporacija 
bi prema jednom od scenarija koje predviđa Lejla Turčilo moglo dovesti do preva-
zilaženja etničke i nacionalne podijeljenosti medijske scene u BiH. „Dolazak novih 
globalnih medija koji u etničkom smislu ne pripadaju nikome mogao bi ujediniti 
ovu razjedinjenu publiku“ (Turčilo, 2011: 66). Dakle, ulazak stranih korporacija bi 
mogao obezbijediti političku neutralnost u smislu ravnopravnog zastupanja sve 
tri strane u BiH (srpske, bošnjačke, hrvatske). Iz dosadašnje praksa rada Al džazire 
u BiH može se primijetiti da se izvještavanjima o političkoj svakodnevici u BiH, ali i 
regionu pristupa objektivnije i „sterilnije“ tj. bez nacionalnog naboja i navijanja za 
„naše“ političare. Ovakav način izvještavanja podiže profesionalnu ljestvicu koju 
bi trebali pratiti i ostali mediji u BiH. Podizanjem profesionalnih novinarskih stan-
darda realno je očekivati da će veća pažnja biti posvećena „zaboravljenom“ poli-
tičkom subjektu – javnosti. Iako dosadašnje iskustvo govori kako jedinstvena po-
litička javnost u BiH ne postoji, ipak primjetan je sve veći broj različitih aktivnosti u 
nevladinom sektoru koje za cilj imaju veću kontrolu i kritiku rada političara u BiH. 
Razvoj civilnog društva uz jačanje medijskih sloboda bi mogao biti pretpostavka 
za razvoj političke javnosti u BiH, koja bi značajno doprinijela slabljenju autokrat-
skog i neodogovornog ponašanja lokalnih bosanskohercegovačkih političara. 

13 Tekst „Nakon Al-Jazeere u Sarajevo stiže i kineska državna novinska agencija Xinhua“ dostupan na: 
http://www.poslovnipuls.com/2012/10/24/xinhua-sarajevo/



ЗНАЊЕ И КОРИСТ

366

Literatura

Bajrović et al. (2006).  Analiza predizbornih poruka vodećih političkih subjekata u BiH, izbo-
ri 2006. godine. ACIPS: Sarajevo.

Buljubašić, B. (2010). Izveštavanje medija o domaćim dnevnopolitičkim događajima – 
bosanskohercegovački listovi: Dnevni avaz i Oslobođenje, R. Veljanovski, ur. Zbor-
nik radova Vjerodostojnost medija dometi medijske tranzicije, Beograd, str. 265–277.

Centar za istraživačko novinarstvo BiH. (2012). Vladini milioni za privatne medije u RS-u. 
http://www.cin.ba/Stories/AdHoc/?cid=1048,2,1 [16.9.2012.]

Lojd, Dž. (2008). Šta mediji rade našoj politici. Samizdat B92: Beograd.
Malović, S. (2007). Mediji i društvo. ICEJ: Zagreb. 
Papathanassopoulos, S. & Hallin, D. (2004). Political Clientelism and the Media: Southern 

Europe and Latin America in Comparative Perspective  http://www.portalcomunica-
cion.com/both/opc/client.pdf [23.5.2012.]

Petković, B. (2008). Politički klijentelizam i mediji, http://www.media.ba/bs/medijska-po-
litika-regulativa/politicki-klijentelizam-i-mediji, [23.5.2012.]

Radojković, M. (2004). Preti li nam „Berluskonizacija“ medija? http://www.mc.rs/preti-li-
nam-berluskonizacija-medija.6.html?eventId=15335 [25.3.2012.]

Selimbegović, V. (2012).  Država neboder, http://www.oslobodjenje.ba/kolumne/drza-
va-neboder [12.8.2012.].

Stanisavljević, D. (2008). Mediji i javno mišljenje u Republici Srpskoj. Friedrich Ebert: Sarajevo. 
Turčilo, L. (2011).  Zaradi pa vladaj: politika-mediji-biznis u globalnom društvu i u Bosni i 

Hercegovini. Vlastita naklada: Sarajevo.
Udovičić, R. et al. (2010). Izbori 2010 u BiH: kako su mediji pratili izbornu kampanju. Me-

diaplan institut: Sarajevo.  
Zuber, Lj. (2012). Politički odnosi s javnošću u Republici Srpskoj. Filozofski fakultet Pale 

Univerziteta u Istočnom Sarajevu, Pale, Banjaluka.
Zuber, V. i Zuber, Lj. (2012). Novinarska profesija i mediji u Bosni i Hercegovini i Repu-

blici Srpskoj, B. Dimitrijević (ur.), Zbornik radova Kriza i perspektiva znanja i nauke, 
Niš, str. 498–514.

Zurovac, Lj. i Rudić, B. (2012). Izvještaj u sjeni za Bosnu i Hercegovinu. Vijeće za štampu 
BiH i Udruženje BH novinari: Sarajevo.

Vuk Vučetić

POLITICAL CLIENTELISM AND THE MEDIA IN BIH

Summary: The transition from one-party system to multi-party system, in the former 
Yugoslavia had changed state attitude towards the media. The process of deregula-
tion and privatization have led to the emergence of a large number of private and 
commercial, while state control of the media decreased. However the presence of a 



ИЗАЗОВИ НОВИНАРСТВАУ ПОСТМОДЕРНОМ ДРУШТВУ

367

large number of media in BiH has not led to the desired pluralism and media free-
dom. There took place a new method of control of the media, which is reflected in 
political clientelism, “buying silence”, and censorship. Under political clientelism in 
the media we mean the kind of relationship in which the dominant political actors 
influence the editorial policy of the media. In this case, the political parties have re-
placed the strong state influence on the media. In this paper, we address the causes 
and consequences of political clientelism at journalism in BiH.

Key words: media, political clientelism, censorship, buying silence, BiH


